I dag tidlig ringte Terje Frengen i Norgeslaft for å fortelle at de var på vei oppover, og var ventet her ca kl 12. Forventningsfult møtte jeg Terje, 2 store vogntog og en van med fire arbeidskarer nede ved bommen for å planlegge de siste 7km opp til tomta.
I første brattbakken etter bommen gir sjåføren av det ene 25t tunge vogntoget opp. Han tør ikke mer :-( Nå er gode råd dyre... 3-4 dager med omlasting til mindre biler er jeg rett og slett ikke innstilt på..
En kjapp telefonsamtale med NAF gjorde at vi etter en drøy time fikk fantastisk hjelp av Viking fra Valdres. Begge vogntogene kom omsider trygt opp :-)
Vogntogsjåførene turte heller ikke kjøre de siste 700m til hytta. De mente det var for trangt, og ikke mulig å snu. En norsk sjåfør ville ledd av dem!
Resultatet av dette ble at arbeidskara måtte losse vogntog, og kjøre de siste meterene hit med kranbilen. Dette er en jobb som forsinker oppstarten av selve laftingen med sikkert to døgn.
Noe av utstyret på plass |
Spennende å høre om dere får regning på denne omlossingen - og det "ekstra" arbeidet Norgeslaft måtte gjøre. Det fikk nemlig vi. Lønner seg å følge opp tett forstår jeg, lærer så lenge en lever.
SvarSlettHusker jeg ikke kontrakten helt feil, så må vi vel regne med en ekstraregning ja...
SvarSlett